06/03/2021

6η εβδ. - Ψηφιακή αφήγηση (Μελέτη Περίπτωσης)

Στη σημερινή εποχή της τεχνολογικής έκρηξης και σε έναν κόσμο “e-permeated” (Martin, 2005), όπου όλες οι πτυχές της ανθρώπινης δράσης στηρίζονται από ηλεκτρονικές συσκευές και λογισμικά, ο ψηφιακός γραμματισμός αποτελεί πλέον προϋπόθεση για την εκπαιδευτική επιτυχία και την επαγγελματική καταξίωση μετέπειτα. Είναι πλέον σαφές, ότι οι ψηφιακά αναλφάβητοι  πολίτες δεν μπορούν ούτε να συμμετέχουν πλήρως στην κοινωνία ούτε να αποκτούν τις δεξιότητες και τις γνώσεις που απαιτούνται για να ζήσουν στον 21ο αιώνα (Martin, 2005). Ο ψηφιακός γραμματισμός λοιπόν, δεν αποτελεί μόνο ζήτημα στης εκπαίδευσης, αλλά αφορά όλες τις διαστάσεις ενός ψηφιακά ανεπτυγμένου κόσμου.

Μια μορφή ψηφιακού γραμματισμού είναι και η ψηφιακή αφήγηση. Με το όρο εννοούμε αφενός τη δημιουργία οπτικοακουστικού υλικού με τη χρήση ψηφιακών εργαλείων ως μέσο προσωπικής έκφρασης και επικοινωνίας, αφετέρου τη διαδραστική αφήγηση, όπως αυτή πραγματώνεται σε διαδραστικές εφαρμογές (π.χ. ψηφιακά παιχνίδια) (Μελιάδου, Νάκου, Γκούσκος, Μεϊμάρης, 2011).  Συνιστά στην ουσία μια μορφή τέχνης, συνδυάζοντας διαφορετικά είδη πολυμέσων, όπως εικόνες, κείμενο, βίντεο, ηχογραφημένη αφήγηση και μουσική για τη δημιουργία μιας ιστορίας ((Robin & McNeil 2012).  Επιπλέον, η εκπαίδευση με τη χρήση υπερμέσων και προσαρμόσιμων μαθησιακών περιβαλλόντων, συμφωνεί απόλυτα με τη θεωρία του κονστρουκτιβισμού, που επιτρέπει στους μαθητές να εξερευνούν ελεύθερα τις πληροφορίες, να χρησιμοποιούν το λογισμικό ως πηγή και να εφαρμόζουν το δικό τους μαθησιακό στυλ (Γιαννακού & Κλωνάρη, 2018).

Σε μελέτη που πραγματοποιήθηκε στο μάθημα της Φυσικής Γενικής Παιδείας της Β ́ τάξης του Γενικού Λυκείου και της Γ ́ τάξης του Εσπερινού (δεδομένου ότι η ύλη ήταν ίδια), χρησιμοποιήθηκε το ArcGIS Online Map Viewer, γνωστό και ως Story Maps με σκοπό τη χωρική μελέτη των φαινομένων και τη βαθύτερη  κατανόηση  του  κόσμου,  που  μας  περιβάλλει. Το εν λόγω λογισμικό συνδυάζει διαδραστικούς χάρτες και τρισδιάστατες  σκηνές  με  πλούσιο  περιεχόμενο  πολυμέσων  και  αφηγηματικό κείμενο (π.χ. τίτλος, κείμενο, μύθος, αναδυόμενα παράθυρα και άλλα γραφικά). Η κεντρική ιδέα ήταν να συνδυαστούν η αφήγηση και η Γεωγραφία  ως  μια  εμπειρία  σε  έναν  διαδραστικό χάρτη-ιστορία (εικ. 1), με στόχο οι μαθητές,  να  μελετήσουν  και  να  κατανοήσουν  την  εξέλιξη  της επιστήμης του Ηλεκτρομαγνητισμού στον χρόνο και στον χώρο, να αναγνωρίζουν τη σύνθετη δυναμική των σημείων στον Web χάρτη και να χρησιμοποιούν τους χάρτες ως εργαλεία μελέτης της εξέλιξης ενός ιστορικού  φαινομένου (Γιαννακού & Κλωνάρη, 2018)

 

Εικ.1: Διαδραστικός χάρτης αφήγησης
    

Πριν  από  τη  δραστηριότητα,  οι  μαθητές  πίστευαν  πως  το  μάθημα  της Φυσικής μπορούσε να συνδυαστεί με τα Μαθηματικά, την εισαγωγή στις αρχές της  επιστήμης των  Η/Υ  και το  μάθημα  της  Χημείας.  Μετά  τη  συμμετοχή τους στη δραστηριότητα, οι μαθητές πιστεύουν πως το μάθημα της Φυσικής μπορεί να  συνδυαστεί  με  τα  Μαθηματικά,  τη  Χημεία, την  Ιστορία  και  τη  Γεωγραφία. Ενδεχομένως, αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι επέλεξαν στις αφηγήσεις τους να χρησιμοποιήσουν χάρτες,  κάτι  που οδήγησε  στη σύνδεση  της  Φυσικής με  τη Γεωγραφία.

Η συγκεκριμένη μελέτη περίπτωσης επιλέχτηκε προκειμένου να αποδειχτεί ότι η ψηφιακή αφήγηση δεν αφορά αποκλειστικά και μόνο τον τομέα της γλωσσικής ανάπτυξης, ή της εκμάθησης ξένων γλωσσών. Αντίθετα τέτοιου είδους πλατφόρμες  όπως  το Storymaps,  με  δυνατότητες  ενσωμάτωσης  μορφών τέχνης, μπορούν  να  υποστηρίξουν τον διαθεματισμό και  τη  STEAM  (Science, Technology, Engineering, Art, Mathematics) εκπαίδευση (Γιαννακού & Κλωνάρη, 2018).  

 

 

Βιβλιογραφία

Γιαννακού Ο. & Κλωνάρη Α. (2018). Διαδραστική Ψηφιακή Αφήγηση με τη χρήση WebGIS: Το λογισμικό Storymaps σε μια διαθεματική προσέγγιση της Φυσικής, 5ο Πανελλήνιο Εκπαιδευτικό Συνέδριο Κεντρικής Μακεδονίας, 317-331. https://www.researchgate.net/publication/328415657_Diadrastike_Psephiake_Aphegese_me_te_chrese_WebGIS_To_logismiko_Storymaps_se_mia_diathematike_prosengise_tes_Physikes

Martin, A. (2005). DigEuLit–a European framework for digital literacy: a progress report. Journal of eLiteracy, 2(2), 130-136.

Μελιάδου, Ε., Νάκου, Α., Γκούσκος, Δ., Μεϊμάρης, Μ. (2011). Ψηφιακή αφήγηση, μάθηση και εκπαίδευση. 6ο Διεθνές Συνέδριο στην ανοιχτή και στην εξ αποστάσεως μάθηση, Νοέμβριος 2011, Λουτράκι, Ελλάδα,  Retrieved from https://eproceedings.epublishing.ekt.gr/index.php/openedu/article/view/1163/0

Robin, B. R. & McNeil, S. G. (2012). What educators should know about teaching digital storytelling. Digital Education Review 22:37-51, Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/260863211_What_Educators_Should_Know_about_Teaching_Digital_Storytelling 

https://story.maps.arcgis.com/apps/MapTour/index.html?appid=c50be5615f024cc482ccb88222a8719d# 

 

Δεν υπάρχουν σχόλια: